donderdag 9 april 2015

Mount Gambier -Nelson

Maandag 6 april. Mount Gambier -Nelson. 65 km.
2e paasdag start met regen maar gelukkig is het zo goed als droog als we om 10.15 uur op de fiets stappen. We fietsen langs Blue Lake Mount Gambier uit. Vandaag doen we een ommetje via Port McDonnell, dat lijkt ons uit de beschrijving wel een leuk plaatsje. Helaas houden we het niet droog vandaag. Voor het eerst fietsen we echt in de regen en hagel en natuurlijk hebben we weer wind tegen. Port McDonnell valt heel erg tegen. De Australische folders zijn altijd heel lovend over allerlei plaatsjes en bezienswaardigheden, alles is 'amazing' en 'awsome' 😊. Wij weten dat je dit met een korreltje zout moet nemen maar af en toe heb je toch een tegenvaller, zoals nu dus. Maar gelukkig, er is koffie, met niets erbij tenzij je van frituur houdt en daar houden wij dus niet van. Je leest veel in de kranten en hoort veel op tv over obesitas. Dit komt heel veel voor in Australië. Wij vinden dit helemaal niet zo raar als je kijkt naar de aangeboden horeca onderweg. Na de koffiestop komt er zowaar een waterig zonnetje door en met de wind redelijk mee is het heerlijk fietsen langs de kustweg. We zien vandaag veel echt groene weides i.p.v. de gele dorre grasvelden en er staan hier hele kuddes koeien in de groene grazige weiden.
Vlak voor Nelson komen we in een andere tijdzone, we komen nu in de staat Victoria en het is hier een half uur later. Wel verwarrend, 1e paasdag moesten we de tijd een uur terugzetten ivm de wintertijd en nu gaan we weer een half uur vooruit. In Nelson is het even zoeken naar de camping die we niet kunnen vindend dus eerst maar even langs de VVV om te vragen, hier staat nog een automobilist met hetzelfde probleem. Het bord staat er niet meer en de camping ligt onzichtbaar achter een huis, vandaar. Volgens de VVV is de camping nog twee dagen open maar helaas voor ons, als we daar aankomen krijgen we te horen dat ze geen nieuwe gasten meer aannemen. Hoe gastvrij. Gelukkig is er 1 km landinwaarts nog een camping, heel mooi gelegen in een bosachtige omgeving. Aangezien er geen cabins vrij zijn zetten we ons tentje op. Rene komt nog bijna in botsing met een kangaroe als hij naar de douche loopt. 's Avonds zijn we naar het dorp gelopen en hebben we in het drukke plaatselijke hotel, wat ook de enige eetmogelijkheid is, een hapje gegeten.

Dinsdag 7 april. Nelson.
Vreselijk weer vannacht, regen kwam met bakken de hemel uit en het waaide ook nog eens heel hard. Gelukkig stond ons tentje redelijk in de luwte achter wat bosjes. We hebben absoluut geen zin om de natte boel op te pakken en te fietsen en we weten ook nog eens dat er vandaag cabins vrijkomen. Dus de beslissing is snel gemaakt, we blijven nog een dagje. We ontbijten in de campkitchen waar dezelfde familie met kinderen bivakkeert als gisteravond toen we nog een kopje thee gingen zetten. Ook zij verblijven in tenten en de campkitchen is zo'n beetje hun huiskamer. Maar het ontbijt was wel gezellig zo. Na het ontbijt lopen we het dorp in om wat boodschappen te doen en een kop koffie te drinken. Beide kan in het roadhouse. Als we op de camping terugkomen breken we de tent af die inmiddels is opgedroogd, doen de was en installeren ons in de cabin, lekker met een boek, er zijn Nederlandse boeken op deze camping, op de bank. Aan het eind van de dag zijn we nog even naar de rivier De Glenelg gelopen. We zien de nodige kangaroes onderweg vlakbij de camping en ook op de camping op het veld waar we gisteren met de tent stonden.