dinsdag 21 april 2015

Melbourne

Zondag 19 april. Melbourne.
Vandaag de fietsdozen naar het vliegveld gebracht. Het is te onhandig om de fietsdozen maandag achterop de fiets mee te nemen. We hebben hiervoor een goede dag uitgekozen want het regent. Gelukkig kunnen we tussen de buien door naar het station lopen. Via Flinders station waar we over moeten stappen, bereiken we station Southern Cross. Hier stappen we op de speciale bus die rechtstreeks naar het vliegveld gaat. We geven de opgevouwen dozen af bij het bagagedepot en na een klein verkenningsrondje over het vliegveld, wat niet echt gigagroot is, nemen we de expresbus weer terug naar het centrum van Melbourne. Via de winkelstraten, de winkels zijn gewoon open op zondag, lopen we naar de Yarra rivier waar we op een van de verwarmde terrassen wat drinken. Het is al ver in de middag als we de tram terug nemen naar Richmond waar we brood kopen voor morgenvroeg en een wandeling door de wijk maken. Een restaurantje opgezocht waar we heerlijk uitgebreid getafeld hebben. Als we thuis komen liggen Kate en Tom al op bed.

Maandag 20 april. Melbourne. 45 km.
Ook vanochtend hebben we Kate en Tom niet gezien, zij waren al naar het werk toen wij om kwart over acht op stonden. Gelukkig is het vandaag weer mooi weer, veel zon, graadje of 18. We gaan vandaag ter afsluiting nog een klein rondje fietsen. Vanuit ons huis eerst langs de stille kant van de Yarra naar de Shrine of Remembrance, een herinneringsmonument voor oorlogsslachtoffers. Een soort grote pyramide, binnen wat rondgekeken, ook beneden. Volgende week is het Anzac Day, een nationale herdenkingsdag voor de oorlogsslachtoffers. Er zijn vandaag veel groepen scholieren die de Shrine bezoeken. Na dit bezoek zijn we naar St Kilda Beach gefietst. Op een terras nog een lekkere flat white met een muffin gehad en daarna via het fietspad langs het strand naar Port Melbourne gefietst waar de veerboot naar Tasmanië klaarlag, leuk om die even weer te zien. We willen met een pontje de Yarra rivier oversteken maar helaas, op werkdagen vaart deze alleen in de ochtend- en      avondspits dus dat gaat niet door. Dus fietsen we weer terug naar het centrum waar we nog even een      pauze houden bij Southgate, de promenade langs de Yarra rivier met de vele (verwarmde) terrassen. We zijn helemaal verbaasd als er opeens een helicopter land op een ponton in de rivier. Blijkt dit gewoon een landingsplek te zijn voor rondvluchten en ook zakenvluchten. Zo'n helicopter maakt een hels kabaal. Je moet er toch niet aan denken dat in Groningen in bijv. de Westerhaven  een helicopterplatform zou zijn. Via een lange omweg langs de Yarra fietsen we terug naar ons logeeradres en gaan daarna een hapje eten in onze wijk. Als we thuiskomen treffen we eindelijk Kate en Tom.

Dinsdag 21 april. Melbourne - vliegveld. 45 km.
Heel rustig aan vanochtend onze spullen bij elkaar gezocht en tegen twaalven op de fiets gestapt. Het waren heerlijke dagen in Melbourne en we waren zeer tevreden over ons logeeradres. We drinken nog eenmaal koffie aan de rivier de Yarra en fietsen dan via een trail langs de Monee ... Creek, een beekje/afwateringskanaal naar het vliegveld. Heerlijk rustig. Pas de laatste kilometers fietsen we over     de doorgaande weg. Vlak voor het vliegveld gaan we nog even een winkelcentrum in om wat te drinken. Om half vijf zijn we op het vliegveld, we zoeken een rustig plekje op om onze fietsen in te pakken, wat niet zo moeilijk is want zo druk is het vliegveld van Melbourne niet. Onze fiets past makkelijk in de dozen, dus het inpakken gaat lekker vlot. We krijgen gezelschap van een Zwitsers vrouw die een racefiets heeft en samen gaan we naar de incheckbalie. Zij is snel ingecheckt. Helaas geldt dat niet voor ons want we staan niet op de passagierslijst. Blijkt dat we de vlucht van 18.00 uur hadden moeten hebben ipv 21.35. AWOL, onze reisorganisatie die de vlucht geregeld heeft, heeft ons niet gemeld dat de vluchttijden door de omboeking gewijzigd zijn. We moeten naar de balie van Emirates en gelukkig doen zij niet moeilijk. We kunnen niet met de vlucht van 21.35 mee want die is volgeboekt maar wel een vlucht later, woensdagochtend om 2.40. Balen maar het is niet anders. We drinken nog wat met de Zwitserse en gaan dan maar wat eten. De tijd gaat best wel snel en om 23.00 checken we dan eindelijk in. Zonder problemen dit keer. We geven de fietsen af bij de Odd Lugage, Rene zijn fiets paste niet door het scanapparaat omdat zijn stuur wat uit de verpakking stak maar ook           Dat was geen probleem. Als we door de douane zijn is bijna alles dicht, niet zo raar natuurlijk. Maar gelukkig vinden we nog een tentje waar we met een wijntje de vakantie afsluiten. Wij zijnklaar voor de vlucht.