vrijdag 6 maart 2015

Fremantle

Zaterdag 28 februari. Fremantle.
Heerlijk luierdagje. De camping heeft een mooie buitenkeuken met veel tafels/stoelen/picknicktafels. Vooral die stoelen zijn erg fijn. Aangezien de verloopstekker het niet meer doet moeten we toch op de fiets vandaag. Navraag bij de receptie gedaan en we fietsen naar een soort mega gamma, 6 km verderop, waar we weer precies dezelfde stekker kopen als we nu hebben. Die hadden we 7 jaar geleden in Australië gekocht. We fietsen daarna door naar Fremantle. Het stadje, net onder Perth, heeft een hele grote jachthaven met daarnaast een heel groot terrasgebied met een klein strandje. Even verderop is er ook nog een haven, hier vertrekt o.a. de veerboot naar Rottnest Island. Vanuit de haven loop je zo het gezellige centrum van Fremantle in. We drinken wat op een terrasje, zitten heel lang op de trap bij het strandje het strandleven te bekijken. En we zien een watersport die we nog niet kennen, waterpowered flyboat. Kort beschreven komt het hier op neer: je sluit een slang vanuit een jetski aan op je flyboard, een soort skateboard, door de waterkracht word je de lucht ingeduwd. Door te spelen met je evenwicht en de waterstralen kun je sturen en allerlei kunstjes doen, bijv als een dolfijn springen. Je kunt tot 7 meter boven het water zweven/in de lucht hangen. Op internet hebben we 's Avonds nog even gekeken hoe het werkt en daar stonden ook leuke filmpjes met de mogelijkheden. Nadat we tickets voor de boot naar Rottnest Island hebben gekocht gaan we terug naar de camping.

Zondag 29 februari. Fremantle.
En nog een lekker relaxdagje. Eerst lekker ontbijten met een Nederlands tijdschrift, Linda, wat hier lag. Tegen twaalven fietsen we naar het strand voor een kop koffie. Daarna door naar het maritiem museum, over het maritieme verleden en heden van West Australië. Buiten het museum staat een giga onderzeeboot, binnen staat o.a. de Australia II. Deze boot heeft ooit een of andere belangrijke wedstrijd gewonnen en daar zijn de Aussies erg trots op. Er staan nog meer bekende boten wat ons wat minder zegt. Een deel van het museum gaat over de betrokkenheid van de Australische marine bij de tweede wereldoorlog. Dat was wel interessant.
Het is erg druk vandaag in de parken bij de stranden, veel picknickende families. Toen we hier om twaalf uur langsfietsten stonden er al veel bbq's aan. Ook op de vele terrassen is het erg vol.
Na het museum nog even een terrasje en terug naar de camping. Ook vanavond eten we weer op de camping.