woensdag 28 januari 2015

Waihi beach - Thames

Zaterdag 24 januari. Waihi Beach - Thames. 75 km.
Vanuit Waihi Beach fietsen we eerst naar Waihi waar de Hauraki Rail Trail begint. In Waihi is het enig zoeken naar het startpunt dus gaan we eerst maar een kop koffie met wat lekkers drinken want Rene zit wat laag in zijn suiker. En na de koffie vinden we natuurlijk, zonder problemen, in 1x het startpunt. Het eerste deel van de railtrail gaat nog niet over een oud spoortraject want het spoorlijntje Waihi naar Waikino, een traject van wel 8 km, bestaat nog en doet nu dienst als toeristenspoorlijntje. Dus de trail loopt eerst heel kronkelend langs een klein riviertje. door een mooi natuurgebied. Vroeger was in dit gebied veel goud-mijnbouw. Hiervan zie je nog de nodige resten onderweg, o.a. bij de Victoria Battery een van de toendertijd grootste industriele goudproducerende mijnen van Nieuw Zeeland in de begin jaren 1900. Op het terrein staan grote arcades waarop vroeger grote tanks stonden. Deze tanks waren gevuld met een mix van o.a. cyanide en steengruis waar goud inzat. Door door dit mengsel lucht te blazen werd het goud van het gruis gescheiden. Vanaf dit punt komen we op de echte railtrail terecht die door de Karangahaki kloof  loopt, een hele mooie kloof, wij fietsen langs de Ohinemuri rivier en aan de overkant van de rivier loopt de doorgaande weg. Dan volgt er een donkere vochtige tunnel van 1 km lang, helaas liggen de van mijn collegas gekregen Lego hoofdlampjes ergens onderin een tas maar met onze fietslampen lopen/fietsen we veilig door de tunnel heen. Het is trouwens aardig druk op het traject tussen Waihi en het einde van deze tunnel, veel fietsende families.Na de tunnel wordt het beduidend rustiger op het traject. In Paero houden we koffiestop. We moeten hier goed opletten want vanuit deze plaats loopt er een traject naar het noorden naar Thames en een traject naar het zuiden naar Te Aroha. Vanaf nu gaat het traject door een open landschap, veel weides en dus heeeeel veel koeien. Op de kaart zien we dat de vroegere spoorlijn in een rechte lijn naar het noorden loopt en dat is nu al fietsend ook goed te zien. Het is maar goed dat de wind pas op het eind van het traject vanuit het noorden begint te waaien. Je moet er niet aan denken dit hele stuk stevige wind tegen te hebben, dan wordt het wel heel saai. In Thames aangekomen blijkt de camping nog 4,5 km verderop te liggen. Dit tochtje is geen straf, langs de mooie kust vsn het schiereiland Coromandel fietsen we deze laatste kilometers met veel plezier. De camping ligt in een mooie bosrijke omgeving, dat hebben we deze vakantie nog niet gehad.

Zondag 25 januari, Thames, 30 km.
Ik heb vannacht heel andere dierengeluiden gehoord dan anders, het effect van een camping in het bos. We blijven vandaag een dagje in Thames, beetje omgeving verkennen. We wilden een tochtje maken het binnenland in naar een waterval, maar na 4 km houden we dit voor gezien. Wel jammer, het is hier nl heel erg mooi, bosrijk, maar de stijgende gravelweg die naast de rivier loopt wordt te slecht. Hiervoor hebben we niet de goede fietsen en daar komt bij dat ik ook niet van dat gehobbel hou. Dus keren we weer om en stuiteren langzaam weer naar beneden. Dan maar geen waterval, jammer, maar het was wel een mooi klein tochtje. Terug bij de kust volgen we nog een tijdje de kustweg naar het noorden, een kronkelende weg langs heel veel kleine baaitjes. Bij een supermarktje in Te Pura kopen we een kop koffie en vervolgens fietsen we dezelfde weg weer terug, een andere weg is er ook niet. Het klinkt misschien saai maar dit was het absoluut niet. We zien opvallend veel vogels langs deze kust, vlak voor Thames zelfs honderden bij elkaar op een heel klein stukje strand.
Thames was vroeger een mijnbouwstadje, veel oude gebouwen herinneren hier nog aan. Boodschappen gedaan, theegedronken in een achtertuin en lekker relaxen op de camping.

Geen opmerkingen: