maandag 19 januari 2015

Ruatoria - Te Araroa

Donderdag 15 januari. Ruatoria - Te Araroa, 54 km. Gisteravond buiten tegenover het hotel aan de picknicktafel gekookt. Omdat het toch wel wat fris wordt besluiten we de sla binnen op de hotelkamer op te eten. Ik haal nog even een wijntje beneden in het hotel. Het hotel is tevens een soort gokhal. Als je binnenkomt in het hotel is rechts een ruimte met diverse gokautomatenen, achter tralies staat de beheerder en staat ook de drank. Tevens is er nog een traliehekdeur naar het bargedeelte, vanmiddag was dat dicht, nu open. Ik bestel bij de beheerder achter de tralies 2 wijn, hij heeft een heel verhaal over boxes wat ik niet geheel begrijp maar ik mag de wijn wel even proeven. Vervolgens komt hij met een boordevol glas aan, dit noem ik niet echt proeven. De wijn smaakt goed dus ik bestel nog een tweede glas. Nu pas zie ik dat hij een hele grote koelcel ingaat en daar een glas wijn inschenkt, bijzonder. Aangezien er morgenvroeg niemand in het hotel is is het maar goed dat ik nu even langsloop, kan ik gelijk met de wijn het hotel betalen. Snel naar boven, geld gehaald. Inmiddels zijn de tralies weer gesloten dus door de tralies doe ik de betaling. Een oud dametje, die een half uur geleden door iemand met de auto is afgezet, komt nog 80 dollar vragen/halen en ook dat wordt door de tralies afgegeven. Wij vinden het heel bijzonder, Ruatoria is een gehucht van niets maar zolang als wij hier zijn is het een komen en gaan van mensen die een gokje doen. Het lijkt wel of het hele dorp gokverslaafd is. Ik heb slecht geslapen vannacht, ergens in het dorp was vannacht om half twee vreselijk veel kabaal en geschreeuw, een of andere ordinaire ruzie. We hebben ons vanochtend op het hele grote balkon van het hotel een ontbijtje gemaakt, koffie/thee bij het cafe gehaald. We durfden de brander niet te gebruiken, een vonk en de hele boel fikt hier af. Vanochtend ook maar eens de regels van het hotel bestudeerd, nadrukkelijk wordt gemeld dat het geen backpackershotel is en er dus niet op de kamers gekookt mag worden, maar goed dat we dus gisteren buiten gekookt hebben. Als we om half elf vertrekken zijn net de deuren van het hotel geopend en zitten de eerste gokkers er alweer. Vandaag staan er veel klimmetjes op het programma en we maken dan ook aardig wat hoogtemeters. Maar gelukkig, de eerste 20 km tot Tikitiki zijn vlak, een lekker begin. In Tikitiki bij de R.S.A. koffiegedronken. Wij zijn er nog niet precies achter wat een R.S.A. is, je ziet het in meer dorpen, maar het is een soort vereniging waar ook niet-leden welkom zijn en waar je dus iets kunt drinken en/of eten. We bekijken ook nog even de St. Marys Church in Tikitiki, dit is een Maori kerkje met mooi houtsnijwerk en geweven panelen. Daarna volgen er dus verschillende beklimmingen, op een van de laatse beklimming loopt er een paard los op de weg, hij is uit de weide uitgebroken. We komen wel vaker een uitgebroken koe of schaap tegen maar een uitgebroken paard wat op je toeloopt is niet echt een fijn gevoel. Gelukkig draait het paard weer om en kan ik passeren. Op deze Pacific Coast route zijn we al vaak een bord tegengekomen met een telefoonnummer erop dat je kunt bellen als je uitgebroken vee ziet. Te Araroa ligt weer aan een baai. We twijfelen nog of we hier een dag willen blijven. Rene wil graag morgen naar de meest oostelijk gelegen vuurtoren van Nieuw Zeeland fietsen, deze weg schijnt heel mooi te zijn maar het is wel 22 km heen over een onverharde weg en dus ook 22 km terug. Daar heb ik niet zo veel zin in. Ik ga zitten op een lekker bankje aan zee terwijl Rene de onverharde weg gaat verkennen. Nou, datwordt niet morgen de tocht naar de vuurtoren maken, het is een vreselijk slechte gravelweg, veel wasbord en hobbels/gaten. Blij dat Rene dit even verkend heeft.Via de grootste en oudste Pohutukawe boom die zomers heel mooi rood bloeit, helaas is de bloei net afgelopen maar we hebben al heel veel van deze bloeiende bomen gezien, verlaten we het kleine dorpje om de laatste 8 km naar de camping te fietsen. We hebben vandaag de keus tussen een tentplaats, een cabin, een flat (wat dat ook maar is) en een motelkamer. Nu lijkt het net of dit een hele grote camping is maar dit is absoluut niet het geval, Aangezien we vandaag geen zin hebben de tent op te zetten kiezen we voor een flat. Dit is een soort cabin met eigen toilet en douche en je deelt de keuken met de buren, die hebben we niet dus dat is mooi. Genietend van een ijsje zitten we lekker in het zonnetje, het is nog steeds heel erg mooi weer (op die ene regendag op oudejaarsdag na).

Geen opmerkingen: