maandag 26 januari 2015

Opitiki - Whakatane

Maandag 19 januari, Opitiki - Whakatane, 52 km.
Eerste 20 km vanuit Opitiki zijn druk, we zitten weer op de doorgaande weg, maar gelukkig kunnen we daarna weer relaxed fietsen omdat we van de hoofdweg kunnen. Vlak voor onze eindbestemming Whakatane komen we door Ohope, een populaire badplaats met mooi groot zandstrand. Als we Ohope verlaten wacht ons nog een leuke verrassing, een hele pittige klim en een mooie afdaling naar Whakatane. Whakatane ligt aan de monding van een rivier en is redelijk toeristisch. Je kunt vanuit hier verschillende excursies maken, o.a. naar White Island. Alvorens naar de camping te gaan gaan we ons eerst opgeven voor deze excursie. De camping is heerlijk rustig, het waait behoorlijk dus we installeren ons lekker in de overdekte open ruimte bij de keuken.

Dinsdag 20 januari. Whakatane.
Gisteravond hebben we telefoontje gekregen dat de excursie vandaag doorgaat, dit is altijd even afwachten ivm de weersomstandigheden. We moeten op tijd op want om 9.00 uur moeten we ons melden voor de excursie. Om half tien, een gezelschap van een man of 75, vertrekken we voor de boottocht naar White Island, tocht duurt 1,5 uur. Onderweg liggen we nog even stil want er zijn opeens allemaal dolfijnen om de boot. Bij het eiland aangekomen stappen we groepsgewijs over op een rubberboot om het laatste stukje naar het eiland te varen. Met een gids gaan we aan land. White Island is een vulkaaneiland, de vulkaan is nog actief. Veel stoom, bubbelende modder, hete stroompjes, heel veel geel gekleurd gesteente in allerlei geeltinten van de sulpher en een stomend kratermeer. Alhoewel we 7 jaar terug in Rotarua ook al de nodige geothermische locaties hebben bezocht is het ook nu weer erg indrukwekkend. Vroeger werd hier sulfaat gewonnen uit het gesteente,  op het eiland stond een sulfaatfabriek en hiervan zijn nog de nodige restanten te bezichtigen. Daarna weer terug aan boord en nog een rondje om het eiland gevaren. De andere kant van het eiland is tot onze verrassing best groen en er zijn hele kolonies vogels op de rotsen. Onder het genot van een lunchpakketje weer 1,5 uur terugvaren, nog vliegende vissen gezien, grappig hoe die boven het water vliegen. Heerlijk zowel op de heen- als terugreis op het dek gezeten, al met al was het een dagvullend programma en voor het eerst deze vakantie zien we ook wat jongeren, backpackers. Wat dat betreft hebben we deze vakantie weinig contact met andere toeristen. 's Avonds lekker terrasje gezeten totdat wegwerkers begonnen met het openbreken van de straat, vanwege lawaai naar binnen gevlucht en lekker gegeten.