vrijdag 2 januari 2015

Stratford - Wanganuia

Donderdag 1 januari 2015. Het was zowaar gisteravond om 12.00 uur droog dus hebben we nog met de spatters, die we gekregen hadden van de meisjes van rondje groningen, 2015 ingeluid. Daarna naar bed, op de camping is het heel stil en valt er niets te beleven. De volgende ochtend, nieuwjaarsdag, is het weer zonnig gelukkig. De wind is gedraaid, voor het eerst hebben we tegenwind, gelukkig is het geen windkracht 6 meer. We nemen allerlei binnenweggetjes door een lieflijk groen landschap. Het is een heerlijk fietsdagje vandaag. Bij het benzinestation in Eltham koffie gekocht, alle cafes zijn natuurlijk dicht op nieuwjaarsdag. In Hawera, het volgende dorp, hebben we het St. Edward park even bezocht. Hier zou een heel bijzonder beeld staan, beeld wel gevonden maar wat er nou voor bijzonders aan was hebben we niet helemaal kunnen ontdekken. In Hawera nog wat drinken en een broodje gekocht bij de Subway en dit heerlijk op een bankje in het zonnetje op gegeten. Ook bij de groenteboer die open was wat inkopen gedaan. Het is wat onduidelijk wat er nu open is, in ieder dorp is het weer anders. In het gebied waar we nu fietsen stromen heel veel riviertjes naar zee en iedere keer als wij over een riviertje gaan is er een afdaling naar de brug en vervolgens weer een klim omhoog. Zo komen we wel aan onze hoogtemeters vandaag. In Patea de camping opgezocht. Deze ligt heel mooi aan de monding van de rivier die in zee uitloopt. Het is heel druk op de camping, veel kinderen, beetje hutje mudje en er zijn maar 2 douches. Wonder boven wonder kan ik zowel s avonds als s morgens zonder wachten onder de douche springen. Na het eten zijn we nog even naar het strand gewandeldde zee is hier erg ruig. In de keuken koffie gedronken, het is te koud om vanavond buiten te zitten. Deze dag 78 km gefietst. Vrijdag 2 januari. Patea - Wanganui. 78 km. Vandaag fietsen we voor de laatste keer aan de westkant van het Noordereiland. Je kunt merken dat de Kiwis een lang weekend hebben, het is heel erg rustig op de doorgaande weg. Geen vrachtverkeer ook. In Waverley hebben we een gezellige koffiestop in de achtertuin van een cafe. We hebben er allebei een ondefinieerbaar stuk gebak bij. Geen idee wat het is maar het valt als een blok in onze maag. Meestal nemen we samen 1 stuk lekkers bij de koffie, dat is meer dan genoeg want ze houden hier wel van grote porties. Maar we hadden niet zo heel veel brood meer vanochtend dus vandaar het extra stuk. Na 40 km verlaten we in Maxwell de doorgaande weg en zakken af naar de kust. Het is hier heel mooi, deels onverhard. Vlak voor Wanganui passeren we een botanische tuin, die moet natuurlijk even bekeken worden. Veel palmbomen en bloemen die nu natuurlijk prachtig in bloei staan. Ergens in de diepte ligt een meertje waar je heen kunt lopen maar dat geloven we wel. In Wanganui zijn we eerst even langs het busstation gefietst zodat we weten waar we morgen op de bus moeten stappen. Wanganui is trouwens een heel leuk stadje, het leukste stadje wat we tot nog toe gezien hebben. Heel bloemrijk, mooie winkelstraten met goed verzorgde gebouwen met overdekte galerijen. Deze overkappingen zie je heel veel in de winkelstraten van alle dorpjes/stadjes waar we door heen zijn gekomen. Op een terrasje sapje gedronken en daarna boodschappen gedaan. De camping is nog 7 km fietsen, langs de rivier dus lekker vlak. Op de camping aangekomen nemen we een cabin omdat we morgen op tijd staan omdat we de bus hebben gereserveerd naar Napier wat aan de oostkant van het Noordereiland ligt. Cabin ligt mooi aan de rivier.

Roelie zei

Wanganuia is een behoorlijke plaats zeg. Hebben jullie ook al veel agapanthussen (blauwe en witte) gezien? Ik dacht ze op enkele foto's te zien. Wij zijn dit weekend op het Timmerholt en gaan zaterdag even naar Smilde. Over 2 weken hebben we een nieuwjaarsreceptie op het park dus dan gaan we al weer, maar dat is ook wel lekker, lekker rustig, alhoewel dan komt de survival run van Westerbork over het park.

Sander Huitema zei

Hallo,

Gelukkig nieuwjaar! Mooie verslagen hebben jullie geschreven zeg, kunnen we hier een beetje (jaloers ;-)) meegenieten. Leuk!

Groetjes,

Sander

Anoniem zei

Geke, Rene,

De allerbeste wensen voor 2015!