vrijdag 4 januari 2008

Katoomba

Dinsdag 1 januari, ons traditionele nieuwjaarsritje bestaat vandaag uit een tocht van Bathurst naar Lithgow, 65 km. I.v.m. het warme weer om 06.00 uur opgestaan en om 08.00 uur zitten we weer op ons fietsje. De route gaat over de highway, dit blijkt gewoon een 2-baans weg te zijn met af en toe een 3e rijbaan links of rechts als inhaalstrook. Omdat het nieuwjaarsdag is is het vooral in het begin zeer rustig. Het landschap om ons heen wordt bergachtiger en bosrijker, de weg klimt geleidelijk. Erg prettig fietsen kortom. Bij een benzinestation koffiestop gehouden, kregen nog nuttige tips van een Aussie die ook in zijn vrije tijd wel fietst over een route naar Sydney.
In Lithgow wilden we op de camping overnachten maar alvorens hierheen te rijden zijn we eerst langs het station gereden. We willen morgen nl. met de trein naar Katoomba, het grootste dorp in de Blue Mountains. Op het station bleek dat we nog vandaag met de trein meekonden, dus dat hebben we maar gedaan. Het boemeltochtje was erg mooi door de Blue Mountains, 50 min. over 60 km, mooie uitzichten.
De camping in Katoomba ligt ergens beneden in het dorp, we moesten 2 zeer steile hellingen af. Dat wordt nog wat als we hier weer vertrekken. In Katoomba blijven we 4 nachten. Nadat we ons tentje opgezet hebben wandelen we weer de steile hellingen op om een hapje te eten bij de pizzeria.

2, 3 en 4 januari zijn we dus in Katoomba gebleven. Het is hier erg toeristisch, de camping is vol maar het is niet vervelend, wel gezellig. We brengen de dagen door met het maken van hele mooie wandelingen, veel klimmen/dalen. De Blue Mountains bestaan vnl. uit regenwoud, veel watervallen. Het is een gigantisch nationaal park, een oerbos. Het merendeel van de Blue Mountains is onbegaanbaar, alleen de rand van het gebied is toegankelijk. Vooral de 2e dag veel gewandeld, o.a. via de 3 Sisters (3 rotsblokken), we zijn de Giant Stairs afgedaald, 900 treden (deels via trappen, deels tredes in rotsen uitgehouwen), heel erg steil allemaal met hele mooie uitzichten. Het regenwoud is donker en somber en indrukwekkend hoe stil het er is en hoe hoog de bomen zijn. Veel eucalyptusbomen met witte stammen, terpentinebomen en varens en heel veel lianen in allerlei vreemdsoortige vormen. We hebben op de bodem van de vallei rondgewandeld en van daaruit via de Scenic Word een wandeling over vlonders gemaakt langs de oude kolenmijnen. Daarna zijn we met de kabelbaan weer 300 m omhoog gegaan. Opvallend dat de meeste mensen kiezen voor gemak, met een treintje naar beneden, via de vlonders naar de kabelbaan en weer omhoog. Terwijl juist de wat verder afgelegen paden veel mooier zijn om te bewandelen.
We hebben 2 avonden op de camping gekookt, vooral 2 jan. was erg gezellig,veel mensen die gebruik maken van de campkitchen en dus ook veel aanspraak. We verbazen ons er steeds weer over hoe de Aussies en toeristen gebruik maken van de electrische bbq's. Grote dikke lappen vlees, meest rundvlees, worden erop gelegd, het merendeel komt er zwart weer af. Het kan ook anders hebben we wel gezien, maar dat is maar sporadisch. Wij houden het voorlopig maar bij ons gasbrandertje en brouwen ons gebruikelijke maaltje, pasta/rijst/noodles met veel groente en af en toe wat vlees/vis erdoor.

De tentstok van de voortent is plotsklap gebroken, heel vreemd. We gaan naar de campkitchen om te koken en komen terug en de tent heeft opeens een andere vorm. Rene heeft de tentstok profisorisch gemaakt maar we kunnen natuurlijk niet nog 4maand met een kapotte tentstok doorfietsen.

Donderdag 4 januari is het weer inmiddels omgeslagen, af en toe een bui en een stuk kouder. We gebruiken vandaag dan ook maar voor een wasje en een paar uur internet. Kunnen we eindelijk onze weblog bijwerken en mail beantwoorden en wat dingen uitzoeken. Zijn nog naar de bioscoop geweest om film te bekijken over het ontstaan van de Blue Mountains en over de verscheidenheid van de flora en fauna. Film werd vertoond op een gigagroot halfrond scherm waardoor het net is of je midden in de film zit.
s'Avonds gegeten in een bruin cafe, een oud bankgebouw. Het was net of we in Groningen in een eetcafe zaten, alleen wel rookvrij natuurlijk.

Vrijdag 5 januari, alleen maar regen, regen, regen. Gezellig ontbeten in de campkitchen met een fietsstel uit Hengelo die al een halfjaar onderweg zijn en nog een halfjaar te gaan hebben. Denken we dat wij een lange vakantie hebben. Rene heeft een kleine verkenningstocht gedaan en we komen tot de conclusie dat fietsen vandaag niet verstandig is i.v.m. de vele regen en daardoor gladde wegen en het slechte zicht. Wat een verstandig besluit van ons. Dus nog maar een dag doorgebracht in het internetcafe, krantje gelezen, internetten natuurlijk en maar eens de spulleboel over Nieuw-Zeeland doorgenomen, dat komt toch ook dichterbij.

We zijn eergisteren trouwens gebeld door Annetta uit Sydney, wanneer we die kant opkomen.Zij gaan vandaag op vakantie en komen pas terug als wij al weer uit Sydney zijn vertrokken. Wel jammer. Gelukkig kunnen we wel in hun huis en dat is wel een prettig vooruitzicht.

Roelie zei

Hoi Geke en René,
Wat een leuk verslag zeg! Heb de hele week cursus in Utrecht en heb het in de trein gelezen. 's avonds nog eens met de kaart erbij.
Foto's fantastisch. Niels zei: "Mooie foto's. Waarom doen wij dat ook niet?". Ja, waarom eigenlijk niet. Volgens Wout hadden jullie die B&B in Glenaire moeten kopen, hadden we in ieder geval al een vernachtingsadresje. Nog veel plezier en sterkte (want volgens mij is het soms best wel zwaar).