woensdag 30 januari 2008

Kaikoura - Christchurch

Donderdag 24 jan. verder langs de kust afgezakt onder de stralende zon met een lekker briesje in de rug, m.a.w. heerlijk fietsweer. Het verveeld nooit om langs de kust te fietsen, we zien onderweg weer veel verschillende kustvogels waar we de naam niet van kennen. Na 25 km verlaat de weg de kust, tot Christchurch gaat de weg door het binnenland wat weer de nodige klimmetjes betekent maar met de wind in de rug geeft dit geen problemen. Vroeg in de middag arriveren we in Cheviot, een klein plaatsje met een motel annex camping. Aangezien het nog steeds mooi weer is nemen we een tentsite. Na ons geinstalleerd te hebben gaan we lekker uit de wind in het zonnetje bij het zwembad zitten. De eigenaar van de camping is erg trots op z'n pool plus spa dus nemen we om hem een plezier te doen (en ons zelf ook natuurlijk) maar even een duik in het zwembad en gaan daarna heerlijk in de spa bubbelen. Glaasje wijn, nootje en een boekje maken het vakantiegevoel compleet, vooral omdat we tot nog toe de enige gasten zijn.

Vrijdag 25 jan. is een bewolkte en wat saaie fietsdag. Het landschap kan ons niet echt boeien vandaag en we hebben ook nog wind tegen. Een doortrapdagje dus. Na 60 km. houden we het voor gezien en belanden op een soort campingachtig complexje in Waipara. Het is een heel grappig complexje, er staan wat oude treinstellen op stukjes rails waarin je kunt verblijven en daartussen door staan wat tentjes. Een heel vriendelijke sfeer. We zijn wederom vroeg gearriveerd dus lekker relaxed boekje lezen en later wat eten in de plaatselijke pub. Het is weer vrijdag dus behoorlijk druk met lokale bevolking, meest boeren zo te zien. De bevolking in de dorpen in Nieuw-Zeeland is heel wat "beschaafder/ontwikkelder" dan we in Australie hebben meegemaakt. Alleen zijn ze wat moeilijk te verstaan als er op z'n Kiwi's gesproken wordt, dat engels is toch anders dan wat we op school geleerd hebben. De Kiwi's horen ook gelijk na 1 woord dat je uit het buitenland komt.

Zaterdag 26 jan. ontbijtje in de campingkeuken met eigengebakken vers brood. Over dit onderkomen in Waipara zijn we meer dan tevreden.
Het is ruim 60 km. fietsen naar Christchurch, weinig interessante drukke weg dus blik op oneindig en fietsen maar. In Christchurch aangekomen bij de VVV naar camping geinformeerd. Het blijkt dat heel Christchurch en omgeving compleet vol zit i.v.m. een concert van Bon Jovi en een concert van Joe Cocker. Volgens de VVV kunnen we maar het beste onze tent ergens ver buiten Christchurch in een nationaal park neerzetten. Dit is natuulijk niet de bedoeling. Gelukkig hebben we nog een adresje van een fietsvriendelijk guesthouse met Nederlandse eigenaren aan de rand van Christchurch (gekregen via de informatiebrochure van ons reisbureau Asian Way of Life). Gebeld en gelukkig ze hebben nog net 1 kamer vrij. Bij aankomst blijkt dat de nederlandse eigenaren sinds 2 maanden naar Nederland teruggekeerd zijn en dat het guesthouse nu een B&B is dat geleid wordt door een Aussie-familie, ze hebben beiden wel nederlandse ouders.
Er is een goede busverbinding met het centrum van Christchurch dus 's avonds met de bus naar de stad om een hapje te eten.

Zondag 27 jan. zijn we verwend met een heerlijk ontbijt. De familie biedt aan om ons aan het eind van de middag wat van de omgeving van Christchurch te laten zien in de auto. Dat aanbod slaan we niet af natuurlijk. Maar eerst gaan we, wederom met de bus, Christchurch in. Christchurch is een stad die erg engels aandoet, mooie oude gebouwen en heel veel parken, een botanische tuin en de rivier de Avon die dwars door de stad stroomt. Op deze rivier wordt veel met bootjes (waterfietsen, kano's, gondels) gevaren.
Vandaag is de laatste dag van een meerdaags festival, vnl. straattheater op verschillende terreinen in de stad. Een beetje Noorderzon-achtig met stalletjes met eten en drinken en natuurlijk de acts. Gezellig om zo op een zonnige zondag de stad te verkennen. Voor we het weten moeten we op een holletje naar de bus vanwege onze afspraak voor de sightseeing toer. Eerst nog wat gedronken in de tuin met een nieuw stel gasten wat net gearriveerd is en daarna met de auto erop uit naar de heuvels rondom Christchurch. De weg is behoorlijk steil en de uitzichten op Christchurch, de meren en de zee zijn geweldig. Het is wel lang geleden dat het echtpaar dit tripje zelf gemaakt heeft dus voor hun was het tochtje soms ook verrassend.
Tegen halfnegen arriveren we weer in onze B&B en zijn toen snel op ons fietsje gestapt om nog een hapje in de buurt te eten. We konden ook eventueel met de familie meesnacken (o.a. oerhollandse bitterballen) maar aangezie we vandaag op het ontbijt na amper gegeten hebben lijkt ons dit niet zo'n goed idee (helaas).